پاسخ اداره کل میراث فرهنگی استان در مورد حفر تونل زیر زمینی  در بافت قدیم :
 کار بدون مجوز بوده ،متوقف و شکایت کردیم نه تنها احیاء قنات نبوده بلکه باعث صدمه به قنوات هم شده است



یزدفردا :در پی انتشار خبرهای "  کندن تونل زیر زمینی در بافت قدیم یزد توسط یک هتل دار !!!!!!!! ؛"   حفر تونل 200 متری زیر بافت تاریخی یزد برای ایجاد موزه قنات!!!!!!!!!+ تصاویر" اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اقدام به ارسال پاسخ نموده است که ضمن تشکر از توجه آن اداره کل به افکار عمومی عینا منتشر می شود

پاسخي به خبر (حفر تونل 200 متري زيربافت تاريخي براي ايجاد موزه قنات)


به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد پيرو خبر مورخ 19/4/90 با عنوان ‌«حفر تونل 200 متري زيربافت تاريخي براي ايجاد موزه قنات» که در سايت‌ها به چاپ رسيده است موارد زير به استحضار مي‌رسد.


حفر تونل مزبور بدون دريافت هرگونه مجوزي از اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد بوده است. اين اداره كل پس از اطلاع از اقدام ياد شده كار در حال انجام را متوقف و با توجه به ادامه كار، از طريق واحد حقوقي از اقدام نامبرده شكايت كرده است.


اين اداره كل حتي با شهرداري نيز مكاتبه كرده تا از آن طريق نيز اقدام قانوني انجام پذيرد. از آنجايي كه كار صورت گرفته كانال كني در زير بافت تاريخي از جمله زير معابر، خندق و باروي شهر قديم يزد محسوب مي‌گردد و اين اقدام احياي قنات نبوده و خود باعث صدمه ديدن پاياب و بريده قنوات نيز شده است.


مطابق صورتجلسه تنظيم شده مورخ 16/9/89 در محل با حضور شهردار، فرماندار و مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مقرر شد، كار بطور كامل متوقف و مجري طرح مورد نظر خود را به ميراث‌فرهنگي و شهرداري ارائه و در صورت تأييد با شرايط طرح كار خود را ادامه دهد.


در حال حاضر كار صورت گرفته و احتمالا ادامه‌ي كار، از نظر اين اداره كل غيراصولي و خارج از چارچوب قانون است. همچنين با توجه به اينكه حفاري در زير معابر شهر صورت گرفته، شهرداري مرجع قانوني براي پيگيري موضوع فوق محسوب مي‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا